tisdag 24 juli 2012

Golf: Det vidskepliga spelet

Golf är ett spel fullt av myter, vidskepelse och hittepå. Det här kommer vara en blogg som analyserar golf mer vetenskapligt och kanske motbevisar en del gammal nonsens och pseudovetenskap i golfreklamen.

Ett genomgående tema är mitt mål att slå längre. Jag ska prova olika metoder att öka längden och göra detta på ett vetenskapligt sätt. Genom att använda verktyg som tex Trackman kan man minska det personliga tyckandet. En annan metod är blindtest. Inte blindtest bokstavligt talat, utan ett sätt att ta bort testpersonens personliga uppfattning ur testet. Det kan ju tex bara att tejpa över märkningen på skaften om skaften är en parameter i testet. Förhoppningsvis lyckas jag även få fler som testar och därmed få en mer statistisk säkerhet.

Jag som skriver bloggen är en singelhandicappare som spelat golf i över tjugo år. Dock har intresset varit ganska svalt de senaste tio åren, så jag hoppas ha en ganska neutral inställning till de flesta nya tekniska prylar inom golfen. Jag har alltid varit intresserad av klubbmakeri, dock så har jag inte några skräddarsydda klubbor själv (än). Men jag har under åren lekt en del med att modifiera klubbor och gjort ett tappert försök att gjuta en sandwedge av egen design. Jag jobbar som entreprenör inom it med en civilingenjörsexamen i botten. Så bli inte förvånad om jag kanske snickrar fram någon app eller dylikt som resultat av mina analyser.

Min bag

Detta är min nuvarande utrustning, jag kommer uppdatera när något byts ut:

Driver: Callaway FT Tour, 9.5 grader, Aldila Voodoo i Stiff-flex

Fairway wood: Callaway X Hot 3deep, 14.5 grader, Project X 6.0

Hybrid: Sontartec, 19 grader, UST iROD i Stiff-flex.

Järn: 3-PW Hogan Apex FTX, Smidda blad som över går i cavity-back på de längre järnen, Stålskaft i Regular flex.

Wedgar: Cleveland CG-15, 50/54/58 grader, Regular flex

Putter: Ping Pal 5KS

Mina förbilder

Inom golfen är ju Seve Ballesteros en klar favorit. Att se honom spela var stor underhållning. 

Andra förebilder som är värda att nämnas är ju Adam Savage och Jamie Hyneman på tv-programmet Mythbusters. Trots att tv-programmet inte är så vetenskapligt korrekt i alla lägen lyckas de ändå engagera tittaren och trigga det kritiska tänkandet. De är även övertygade skeptiker och gör en hel del intervjuer och framträdanden inom skeptikerrörelsen. De svenska podcastarna Skeptikerpodden och Fysiopodden engagerar mig och jag kommer troligen hänvisa till dem i ett och annat inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar